14 de jan. de 2013

Vida extra

Logo dun retraso respecto do anunciado no tráiler e de que o retraso se agravase coas celebracións varias das últimas semanas, está a piques de aparecer finalmente Punk en Edicións Corsárias. Eis, a modo de adianto, o epílogo do libro, onde se contan algunhas aventuras que lle aconteceron e se pide perdón demasiadas veces.

SEGUNDA VIDA DESTE LIBRO

Existen no mundo tres mil cento once millóns catrocentos sesenta e seis mil trescentos vinte e seis libros sobre o paso do tempo, contando só os que tratan o tema dun punto de vista que se poida chamar lírico, ou literario polo menos, é dicir, sen contar os manuais de física, por exemplo. No anaco que me leve rematar este texto xa terán saído do prelo uns poucos volumes máis en países nos que xa sexa de día e xa non sexa domingo. No que me levou escribir a cifra seguro que xa dous ou tres apareceron. En fin. Deses libros, só seis millóns mil cento oitenta e cinco combinan o paso do tempo cun afastamento proporcional no plano xeográfico, isto é, fan nacer a melancolía do espazo á vez que do tempo. Con Punk serán seis millóns mil cento oitenta e seis. Non está mal.

Eran os últimos días de 2007 e eu vivía na vila antillana de Sentann (Sainte-Anne na lingua da colonia), na illa de Guadalupe. Pasaba as tardes profundamente só, ou máis precisamente, na desacougante compaña da escolopendra, a briba ou lagartixa doméstica tropical e o mosquito Aedes aegypti. O tempo corría á mesma velocidade que sempre, mesmo máis a modo do normal, pero era como se se notase máis, por así dicilo: a sensación de que todo ese tempo que pasaba non ía a ningures e de que nalgún lugar pasaría doutra maneira, sen facerse notar tanto en todo caso, era abafante. A calor tropical contribuía a que o fose. Eu tiña vinte e cinco anos.

Nesas circunstancias rematei Punk, un proxecto que reciclaba o pouco material salvábel que trouxera de Galiza e ao que lle acrecentaba textos escritos desde o mes de setembro, que eran a maior parte. Gostaron moito ou algo do texto, ou mentíronme dicindo que gostaran moito ou algo, as seguintes amigas e amigos: Xiana Arias Rego, Isaac Lourido, Alba Viñas, Marcos Abalde e Francesc Esteve –e si, isto é un agradecemento, bah, case unha dedicatoria--. Volvín moi poucas veces sobre Punk, e case sempre para sacarlle algo, textos, que case sempre eran os mesmos, para revistas ou recitais. Pouco máis toquei. Debía comezar 2009 cando unha editora, ou máis ben o responsábel da súa colección de poesía, Xesús González Gómez –a quen fago extensivo o agradecemento, e xa paro--, decidiu publicar o libro e isto fixo que este me crecese, por así dicilo, dentro da cabeza. Converteuse nun material sólido ao que regresar sen vergoña, nunha obra da que estar orgulloso, e mesmo cando un silencio demasiado longo fixo evidente, andado o tempo, que a editora en cuestión, xa sen X.G.G., tivera un trasacordo (non sei se estético ou económico, supoño que o segundo) e non tiraría o libro despois de todo, eu seguín pensando como un cretino que era unha pequena marabilla e que agora non porque non teño tempo pero cando me poña e o mande por aí vanmo sacar das mans, se algo así puidese pasar cun libro, que xa sei que non pode. Cando neste 2011, que logo remata pero aínda non, souben que outra casa ía publicar outro libro meu, Gran tiburón branco, pensei que era o momento de resucitar Punk ou polo menos a miña vontade de publicar Punk, e volvín a el moi feliz, disposto a corrixir catro imperfeccións e desfacerme dun par de textos, mesmo cun texto novo debaixo do brazo (non direi cal, só é un) e o kit de maquillaxe para adaptar o libro á década dos dez.

Horrorizoume. Nin sequera me vin con forzas para mudar apenas nada. Con que ánimos, sen ir máis lonxe, este vello de vinte e nove anos podería adaptar ou corrixir, por exemplo, un texto sobre a angustia de cumprir os vinte e catro1? Non sería un pouco como pasar polo photoshop as miñas fotos de oitavo de EXB e apagar un a un os grans do meu rostro, para facer como se nunca os tivese, como se non os tivese mesmo agora? Con efecto, no libro bótase de menos unha época (os, non sei, vinte e un ou vinte e dous anos), de forma todo o paródica que se queira, desde o triste presente (os vinte e catro ou vinte e cinco), pero como entrar agora no libro como autor con plenos poderes cando ese triste presente xa é o pasado que ás veces, e só ás veces, boto de menos e o outro, o que xa daquela era pasado, está tan atrás que mesmo me dá xa un pouco igual? Paradoxalmente, a idea de non publicar nunca Punk resultábame por outra banda insoportábel. Teño a sensación de que este libro é un elo necesario entre o que fixen unha vez e o que fago agora. Teño tamén a sensación de que é un catálogo das cousas que podía ter escrito nos cinco anos que botei sen apenas escribir, condensadas en textos moi breves que, por convención, podo admitir que son poemas mesmo se máis veces das esperábeis gostaría de que non o fosen, ou de que non o fosen de todo. Teño, en terceiro lugar, a sensación de que algo –algo ao que non é alleo que máis unha vez eu estea a vivir no estranxeiro, cunha soidade considerábel que xa non atenúan nin a escolopendra, nin a briba, nin o mosquito Aedes aegypti-- conecta maxicamente o ocaso deste ano con esoutro de hai catro no que, porén, en Galiza non se debía estar tan mal e apenas eu, a cinco mil setecentos oitenta e nove quilómetros, tiña pensamentos obscuros.

Amo este libro e ódioo á vez, como supoño que Victor Frankenstein amaba e odiaba o monstro e como supoño que todos, nun momento dado, amamos e odiamos a quen unha vez fomos (Henri Michaux chegaba ao extremo de dialogar e discutir con todos os seus así chamados qui-je-fus). Unha segunda vida non é como unha primeira vida: aínda que algo, a vontade, a enerxía eléctrica, anime a criatura, o creador non esquece que esta está feita basicamente de carne morta e que non cheira demasiado ben. Ámaa así e todo e deséxalle o mellor, aplaudirá cada vez que mova un brazo ou pronuncie unha sílaba, pero é moi escéptico respecto de que o que veña vaia ser unha vida exactamente.

Estas consideracións non fan diminuír a infinita alegría que sinto por saber que finalmente a editora Corsárias vai encarregarse do traballo sucio. Vou tapar o nariz, gardar como e enviarlle a Pepe sen pestanexar unha versión que chamaremos definitiva e da que, polas múltiples referencias que aparecen máis adiante, non vou retirar nin sequera o horrendo material de Nubes de Botswana, escrito aínda moito antes, sobre 20032. Até pode que corrixa un par de cousas aquí e aló despois de todo. Máis tarde arrepentireime, pediráseme defender esta poética e non saberei onde meterme. Talvez así aprenda. Talvez –e temo que sexa o máis probábel-- non aprenda nunca.


Samuel Solleiro
Le Mans, 4 de decembro de 2011

1Este texto sobre os vinte e catro anos en particular non sobreviviu, por varias razóns, a unha revisión posterior á redacción desta nota. Pero esa angustia cruza o libro mesmo sen el, digo eu, e resulta aínda máis ridícula tendo cumprido eu xa os trinta (aclaración de xuño de 2012).

2Si, 2003. Isto significa que na escolla de Botswana para o título e na figura recorrente do elefante nos textos non hai absolutamente ningunha influencia –como moito unha predición-- da divertida aventura que lle aconteceu ao rei de España nese país en abril de 2012. E tamén é unha proba de que cando os libros dormen demasiado tempo nos caixóns a vida remata por plaxialos (aclaración de xuño de 2012).